
8: Cogito, cargo sum
Další epizoda, ve které budeme společně bořit mýty a domněnky spojené s moderní mobilitou v našich městech | Bonus: spousta zajímavých odkazů v poznámkách podcastu 👇🏼
Možná už jste to kolem sebe zaslechli, třeba vás to samotné napadlo: “Jak jinak dovezu domů pračku než dodávkou?!” Tenhle mýtus v dnešní epizodě padne. Doslova. Cargo kola jsou totiž fenomén, který bude stále více viditelný, ať už ve službách přepravních společností, živnostníků, chytrých e-shopů nebo rodin. Dostaneme se k čerstvým datům přímo z provozu, vytáhneme příběhy z personálního i souvislosti mezi prázdnou dodávkou a plným cargo kolem (kromě toho, ruku na srdce, jak často že to domů vozíte novou pračku? 😉).
Zajímá vás, jak dává lidem šanci půjčit si cargo bike Vídeň? Tohle je díl pro vás. Dovedete si představit, že by cargo kola používaly třeba technické služby ve vašem městě? Nebo Amazon? Že ne? No, možná, že změníte názor, až si dnešní Urban Caast poslechnete. Koneckonců, Alza už cargo kola občas také používá.
Pokud nás chcete podpořit, napište nám pár slov do hodnocení na Apple Podcasts nebo ve své oblíbené aplikaci a přihoďte i ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Usnadníte tím hledání podcastu o moderní městské mobilitě i dalším posluchačům.
Jako bonus se dočkáte i hosta, kterého na cargo bike posadili poprvé před pěti v Bruselu a řekli mu Jeď! Pobavíme se s ním o
novém depotu pro rozvážku zásilek cargo koly v centru Prahy
proč dodnes nepoužívají cargo bikes v České poště
jakou lavinu pomohly odstartovat společnosti DHL a Messenger
co vedlo k tomu, že si cargo bike pořídil pro sebe
a co všechno má za lubem v dalších měsících
Dnešní epizoda Urban Caastu je tu pro vás jako obvykle s Jakubem (@jakub) a Romanem (@happy_roman), těšit se můžete i na naše pověstné tečky.
Odkazy pro vás:
Výroční newsletter (Kolem na kole)
Kde se vzala cargo kola? (Copenhagenize Design Co.)
Depot.bike pro rozvoz nákladními koly v centru Prahy (@happy_roman a IPR Praha)
Jak efektivní umějí být cargo kola? (pedalme.app, Londýn)
FedEx v Londýně, včetně videa (FedEx UK)
IKEA sází na cargo kola (Ingka Group)
Obchod Jakuba Ditricha (cargobike.cz)
Šest tun dlažby? Ve Štrasburku lodí a na kolech (France 3)
Grätzlrad ve Vídni (Mobilitätsagentur Wien)
Designové vozítko (Bio Hybrid)
Cargokolo pro těžké provozy (Laplandar)
Přehled grantů na cargo kola (cargobike.jetzt)
Roman v magazínu Spot (rádio Wave)
Erasmus pro městkou mobilitu (ECF)
🎵 🎸🎶 🎹 Úvodní znělku Urban Caastu pro nás speciálně složil a nahrál Marek Bělohlávek, úžasný kamarád, výtvarník, pedagog a muzikant. Jo, ten kytarista z kapely Vyhoukaná sowa a výtvarník z instagramového profilu marek_belohlavek. Máro, děkujeme 🙏🏻
📮 Poslali jste už náš podcast a newsletter přátelům, kolegům, známým i neznámým? A co Vaší starostce, starostovi, radním i úředníkům na městě? Jak jinak chcete nastartovat proměnu právě Vašeho města k lepšímu? 😉
🚨 Baví vás Urban Caast? A už jste to napsali do hodnocení na Apple Podcasts? Nebo třeba někam jinam? Děkujeme 🙏🏻
Místo tečky: I váš hlas, tweet či email poslaný poslanci či senátorovi může přispět k tomu, že vláda opraví Národní plán obnovy a zahrne cyklodopravu do balíku investic, na které jsou nyní v Evropě připraveny stovky miliard. Je potřeba nenechat to zapadnout.
8: Cogito, cargo sum
Dobrý den, díky moc za váš podcast! Moc příjemně se poslouchá, i díky tomu, že je věcný a nabitý informacemi. Hlavně oceňuji přežvýkání všemožných dat i průzkumů - šetři to čas a zároveň tím získávám munici pro případné debaty o tématu :) A především díky za snahu pohnout s dogmatem car-centric plánování, česká města to zatraceně potřebují.
Pravidelně vyzýváte k návrhům na další témata - mě napadají dvě, u kterých by mě váš pohled na věc velmi zajímal:
1) Bikesharing: Jak vypadá ideální bikesharing? Stanicový systém vs. zónový, soukromý vs. městský, potenciál multimodality... you name it. Taky jak by mělo vypadat ideální městské kolo - několikrát v podcastu padlo jméno Nextbike, ale pro mě (Praha) jsou ta kola dost špatně použitelná - extrémně ztěžka se na nich jede a do "košíku" se toho moc nedá umístit.
2) Taktický urbanismus jako prostředek politiky.: Vlastně jak se u nás říká, "salámová metoda" :) Pro současné vedení Prahy celkem oblíbená mechanika nestavebních a tudíž okamžitě proveditelných úprav (uzavření kusu Smetanova nábřeží, strašidelná cyklořešení u Hlávkova mostu, rozšiřování zastávek na Klárově...). Narážím na to, že větší zásahy často vyvolávají obrovskou nevoli (viz jakékoliv omezení parkovacích míst, teď se o tom debatuje třeba v souvislosti s chystanou rekonstrukcí Jičínské ulice na P3), nemluvě o tom, že je různé instituce často blokují (PČR, památkáři - tady mě zase napadá rekonstrukce Betlémského náměstí, kde by za mě mnohem větší smysl dával koncept shared space a jedné roviny, než vymezení koridoru pro auta). Jsou tedy postupná, drobná a nestavební řešení cestou, jak postupně status quo změnit, nebo jsou potřeba radikálnější řezy? Pokud za b), je šance je v tuzemských podmínkách vůbec legislativně protlačit a hlavně politicky ustát?
Ještě jednou díky a budu se moc těšit na další epizody!
P. S. - Vaše znělka je první podcastovou znělkou, kterou nepřeskakuji :))